کامل Cherubin قهرمان مسابقه تکواندو

کامل Cherubin: قهرمان مسابقه تکواندو گیلان تجلیل از قهرمانان تکواندو مسابقات آسیایی 2دختر گیلانی

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی بازگشت به منشور برادري / مجيد انصاري

كمتر از ١٠ سال از عمر انقلاب اسلامي نگذشته بود كه اختلافات سياسي ميان روحانيون رده بالاي نظام افزايش يافت تا جايي كه برخي علما و روحانيون منتسب به جريان خط امام

بازگشت به منشور برادري / مجيد انصاري

مجيد انصاري: بازگشت به منشور برادري

عبارات مهم : سياسي

كمتر از ١٠ سال از عمر انقلاب اسلامي نگذشته بود كه اختلافات سياسي ميان روحانيون رده بالاي نظام افزايش يافت تا جايي كه برخي علما و روحانيون منتسب به جريان خط امام تصميم به جدايي از جامعه روحانيت و تشكيل مجمع روحانيون مبارز گرفتند. اين جدايي باعث نگراني در برخي علما و روحانيون شد تا جايي كه حجت الاسلام محمدعلي انصاري در ٢٩ مهرماه ١٣٦٧ با نگارش نامه اي به امام خميني نگراني هاي خود از اين عنوان را اعلام كرد.

بازگشت به منشور برادري / مجيد انصاري

انصاري در اين نامه نوشت: «دو جريان عقيدتي و سياسي كه هر دو نيز وابسته به انقلاب و مدافع اسلامند و طرفداران زياد و شخصيت هاي معتبر دارند، امروز به شكل جدي تري در ميدان مسابقه با يكديگر قرار گرفته اند كه اين مسابقه صرفا در جنبه تئوري نيست بلكه در تمامي ميدان هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي بروز كرده است و احتمالا هرچه جلوتر برود، برادامه مسابقه ها و در حقيقت تضادهاي خواسته و ناخواسته افزوده مي شود كه جداي از آن تبعات و آثاري كه در كشور به بار مي آورد، در مقطع كنوني يك نوع حيرت و سرگرداني شديد در ميان طرفداران و افراد هر دو گروه به وجود آورده است.»

انصاري در اين نامه از سرگرداني شديد طرفداران دو گروه صحبت كرد كه پاسخ تاريخي امام خميني را به همراه داشت. پاسخ امام به نامه انصاري بعد ها به عنوان منشور برادري آشنا شد. بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در اين نامه ضمن استقبال از تكثر آرا و وجود ديدگاه هاي متفاوت در نظام جمهوري اسلامي نوشت: «به عنوان نصيحت به شما و امثال شما كه تعدادشان هم كم نيست مسائلي را تذكر مي‏دهم: كتاب هاي فقهاي بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سليقه ها و برداشت ها در زمينه هاي متفاوت نظامي، فرهنگي و سياسي و اقتصادي و عبادي، تا آنجا كه در مسائلي كه ادعاي اجماع شده است است قول يا اقوال مخالف وجود دارد و حتي در پرسشها اجماعي هم ممكن است قول خلاف پيدا شود، از اختلاف اخباري ها و اصولي ها بگذريم. در حكومت اسلامي هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مي‏كند كه نظرات اجتهادي- فقهي در زمينه هاي متفاوت ولو مخالف با يكديگر آزادانه عرضه شود. اگر آقايان از اين ديدگاه كه همه مي‏خواهند نظام و اسلام را پشتيباني كنند به پرسشها بنگرند، بسياري از معضلات و حيرت ها برطرف مي‏شود ولي اين بدان معنا نيست كه همه افراد تابع محض يك جريان باشند. با اين ديد گفته‏ام كه انتقاد سازنده معنايش مخالفت نبوده و تشكل جديد مفهومش اختلاف نيست.»

كمتر از ١٠ سال از عمر انقلاب اسلامي نگذشته بود كه اختلافات سياسي ميان روحانيون رده بالاي نظام افزايش يافت تا جايي كه برخي علما و روحانيون منتسب به جريان خط امام

مجيد انصاري، عضو مجمع روحانيون مبارز مي گويد: «خلاصه منشور برادري آن بود كه مسابقه هاي سياسي امري مفيد است» انصاري راه برون رفت از مشكلات امروز كشور را در وحدت و برادري مي داند. او اعتقاد است اگر همه جريانات و جناح ها دست به دست هم دهند بازهم كشور با مشكلات بزرگي رو به رو است چه رسد به آنكه بخش عمده اي از انرژي احزاب، گروه ها و رسانه ها صرف خنثي سازي يكديگر شود. او تاكيد دارد اگر اين اتفاقات آگاهانه باشد خيانت به مردم هست. مشروح گفت وگوي مجيد انصاري را در زير مي خوانيم:

منشور برادري حضرت امام خميني تا چه ميزان براي مشكلات امروز كشور راهگشا است؟

نامه حضرت امام كه به منشور برادري معروف هست، در پاسخ به نامه مكتوبي بود كه اخوي من به ايشان راجع به دو جريان سياسي معروف به چپ و راست، نوشتند. جريان چپ و راست ديروز تقريبا همين جريان اصلاح طلب و اصولگراي امروز هستند. در راس اين دو جريان مجمع روحانيون مبارز و جامعه روحانيت مبارز حضور دارند. برخي متصور هستند كه مقصود اخوي من از نگارش آن نامه معروف تنها جدايي مجمع روحانيون از جامعه روحانيت بود كه اين تصور اشتباهي هست. پرسش آقاي انصاري فراتر از دو جريان روحاني و راجع به دوجريان سياسي كشور بود. حضرت امام در اين نامه به خوبي اصول و مباني تعامل و همكاري سياسي جريانات درون نظام را بيان كردند. يعني ايشان علاوه بر به رسميت شناختن تكثر، اختلاف نظر و عقيده در عين حال مباني نظري و عملي همكاري جريانات متفاوت سياسي با محوريت منافع ملي، مصالح كشور وخدمت به مردم را بيان كردند.

خلاصه منشور برادري آن بود كه مسابقه هاي سياسي امري مفيد هست. چند صدايي، وجود احزاب و تشكيلات متفاوت براي كشور مفيد است مشروط بر آنكه مسابقه اين احزاب و گروه ها براي خدمت بيشتر و بهتر به مردم و كشور باشد، نه براي جذب منافع شخصي، باندي و گروهي. طبيعي است كه احزاب و تشكل ها براي تقويت خود، سعي در جذب طرفداران بيشتري داشته باشند. يك حزب براي كسب قدرت سياسي به عرصه سياسي ورود مي كند. تا اينجاي ماجرا هيچ اشكالي وجود ندارد و در تمام نقاط دنيا اين اتفاق رخ مي دهد ولی مساله مهم، بعد از قدرت گرفتن تشكيلات و احزاب هست. اين احزاب آيا قدرت را براي باند، اقوام و طرفداران خود مي خواهند يا براي اداره بهتر كشور و خدمت بهتر به مردم؟ حضرت امام در اين نامه بر اين عنوان تاكيد داشتند تا زماني كه همگان نسبت به اصل نظام، ايران و مردم متعهد هستند، اختلاف نظر و وجود احزاب متعدد نه تنها بد نيست بلكه مفيد است زيرا موجب مسابقه مي شود و در نتيجه مسابقه موجب ارتقاي كيفيت و خدمت خواهد شد ولی اگر اين مسابقه موجب جاه طلبي و قدرت طلبي شود مذموم بوده و امام نيز آن را رد كرده است.

بازگشت به منشور برادري / مجيد انصاري

شرايط كنوني كشور ما شرايط ويژه اي هست. مردم با دشواري هايي به ويژه در حوزه اقتصادي مانند توليد و اشتغال رو به رو هستند. در كنار پرسشها اقتصادي، در حوزه سياسي شاهد بداخلاقي ها و برخورد هاي نادرستي هستيم كه گاه منجر به تخريب، تهمت و افترا به يكديگر مي شود. متاسفانه برخي هنوز در دوران مسابقه هاي انتخاباتي مانده اند. دولت منتخب مردم هست. بعد از انتخابات تمام گروه ها، كانديداها و طرفداران ارزش بايد دست به دست هم دهند تا دولت موفق شود. دستاورد دولت تنها براي دولت ها نيست بلكه ثمره آن براي مردم هست. يا به عنوان نمونه اي ديگر مي توان به مجلس اشاره كرد. بعد از انتخابات همگان بايد كمك كنند تا مجلس موفق عمل كند. اين عنوان راجع به تمام نهاد هاي انتخابي صدق مي كند ولی متاسفانه ما شاهد هستيم برخي با تنگ نظري و كوته بيني متصور هستند اگر دولت موفق شود، جناح آنها كه در انتخابات پيروز نبوده، شكست مي خورد به همين دليل به دنبال تضعيف دولت و رييس جمهور هستند. برخي جريانات سياسي قوت خود را در تضعيف ديگران مي بينند.

اين يك امر غيراخلاقي و غيراسلامي هست. هر فردي يا هر جريان سياسي بايد تلاش كند با ارايه برنامه مناسب تر و خدمت صادقانه تر به مردم قدرت و اعتماد مردم را كسب كند. برخي متصور هستند با خارج كردن رقبا از صحنه مسابقه در يك بازي يك طرفه مي توانند يكه تازي كرده يا به كشور خدمت كنند. امروز كشور با مشكلاتي كه دارد اگر همه جريانات و جناح ها دست به دست هم دهند بازهم مشكلات بزرگي داريم چه رسد به آنكه بخش عمده اي از انرژي احزاب، گروه ها و رسانه ها صرف خنثي سازي يكديگر شود. اگر اين اتفاق آگاهانه باشد خيانت به مردم است و اگر از روي جهل باشد مسببين به دليل قصور در پيشگاه خداوند مسوول هستند. براي برون رفت از شرايط كنوني، همگان بايد حول منافع ملي كشور در خدمت به مردم متحد باشيم. همه بايد به دولت و نهاد هاي مسوول كمك كنيم. چه ايرادي دارد سران احزاب، تشكل هاي صنفي و تشكل هاي سياسي با يكديگر نشست هاي كارشناسي و تخصصي برگزار كرده و براي مديريت كشور راهكار ارايه دهند. منشور برادري يك مبنا و نقشه راه براي برون رفت از شرايط كنوني كشور است.

كمتر از ١٠ سال از عمر انقلاب اسلامي نگذشته بود كه اختلافات سياسي ميان روحانيون رده بالاي نظام افزايش يافت تا جايي كه برخي علما و روحانيون منتسب به جريان خط امام

جريان اصلاحات امروز ريشه در جريان خط امام در دهه شصت دارد. نقطه اي كه جريان اصلاحات امروز در آن ايستاده چه ميزان به نقاط گفتماني خط امام دهه ٦٠ شباهت دارد؟

جريان خط امام به لحاظ ديدگاه سياسي، مباني نظري و روش هاي عملي جريان براق تري نسبت به جريان اصلاحات بود. محدوده انديشه و عملكرد جريان خط امام نسبت به جريان اصلاحات روشن تر بود ولی جريان اصلاحات در مقايسه با خط امام يك طيف گسترده تري را در بر مي گيرد. امروز وقتي صحبت از اصلاحات مي كنيم، طيف هاي مختلفي از احزاب، گروه ها و تشكل ها را مشمول بر مي شود كه دو سر طيف آن بسيار وسيع هست. جريانات اصيل و ريشه دار مانند مجمع روحانيون مبارز، بزرگان اصلاحات و در راس آنها سيدمحمد خاتمي بسيار به خط امام نزديك هستند.

بازگشت به منشور برادري / مجيد انصاري

اگر بخواهيد خط امام را توضيح دهيد، چگونه آن را توصيف مي كنيد؟

خط امام، خط اسلام ناب و اسلام مترقي پيشرو هست. خط امام خط خدمت به مردم هست. خط امام خط اداره كشور برپايه عقل و خرد جمعي هست. خط امام خط تكيه بر مردم است.

با اين توصيفات آيا جريان اصلاحات مي تواند همان جريان خط امام باشد؟

بله، به نظر من اصلاحات با توجه به شرايطي كه گفتم مي تواند همان جريان خط امام باشد ولی گاهي در دوسر طيف فاصله هايي با كانون اين تفكر به چشم مي خورد كه تبعاتي را به همراه دارد. اين اختلاف در جبهه اصولگرايي نيز وجود دارد. اختلاف دو سر طيف با كانون مباني اصولي كه تعريف مي شود، فاصله زيادي دارد.

با توجه به آنكه گفتيد جريان خط امام چارچوب معين تري داشته هست، اين فاصله در نظر شما نقطه ضعف است يا نقطه قوت؟

جريان خط امام مباني براق تري داشت. من اعتقاد دارم هرچه مواضع تشكل هاي اجتماعي براق تر باشد و ما به سمت تشكيل احزاب واقعي حركت كنيم نه جبهه و طيف، موفق تر خواهيم بود. در جبهه سياسي پاسخگويي و مسووليت پذيري سخت است زيرا هركسي از زوايه ديد خود نسبت به يك عنوان سياسي، اعتقادي و ديني نظري ارايه مي كند. گاه اين نظرات آنقدر متكثر و تفاوت دارد كه مردم به جمع بندي روشني نمي رسند. فلسفه تشكيل حزب و تشكل ها خرد جمعي هست. حزب بايد بتواند راهكار روشن و برنامه عملياتي شفافي به مردم عرضه كند. يا در انتخابات هاي مختلف، فهرست مناسب و توانايي را به مردم معرفي كنند. هرمقدار دو سر طيف يك جريان گسترده باشد، آن جريان از شفافيت فاصله گرفته و نمي تواند به مردم كمك كند. نتيجه اين عدم هماهنگي آن است كه بعد از انتخابات تازه اختلافات درون گروهي شروع مي شود. اتفاقي كه در مجالس و شوراها بارها شاهد آن بوده ايم. در حالي كه ما اگر در قالب دو يا سه حزب قوي و فراگير مانند كشور هاي پيشرفته داشته باشيم، كمتر شاهد چنين مشكلاتي خواهيم بود.

دليل اين عنوان هم آن است كه مرامنامه و برنامه احزاب در كشور هاي پيشرفته براي هر اموري مشخص و روشن است به همين دليل مردم با تكيه بر برنامه و مرامنامه تصميم مي گيرند كه از كدام حزب حمايت كنند. اين احزاب وقتي برنامه خاصي براي اداره كشور ارايه مي كنند ناگزير به استفاده از افراد توانمند در فهرست انتخاباتي خود هستند زيرا اين افراد بايد در برابر عملكرد خودشان پاسخگو باشند. احزاب در كشور هاي پيشرفته در برابر مردم پاسخگو هستند. ولی وقتي احزاب به طيف، جبهه و جناح تنزل پيدا كنند، وضعيتي مانند امروز كشور ما به وجود مي آيد. به عنوان مثال اصولگرايان ٨ سال مجلس را در اختيار داشتند و تمام قد از احمدي نژاد حمايت كردند ولی امروز كه نواقص برنامه ها و آثار بسيار شوم سياست هاي تحميلي آن دوران آشكار شده است هيچ كس زير بار مسووليت آن دوران نمي رود. در كمال تعجب ما شاهد هستيم اين جريان، منتقد دولتي شده است است كه خود روي كار آورده هست. اصولگرايان، منتقد سياست هايي شده است اند كه خود در مجلس هاي هفتم، هشتم و نهم وضع كردند.

خواه يا ناخواه ١٢ سال حاكميت قاطع اصولگرايان در مجلس وجود داشته ولی آنها امروز انتقاداتي به دولت در حوزه هاي متفاوت از جمله پرسشها اقتصادي و معيشتي مطرح مي كنند كه باني عمده اين مشكلات خودشان بودند. اين نشان مي دهد ما اگر بخواهيم جناحي و طيفي به تشكل ها نگاه كنيم هيچ كس پاسخگو نخواهد بود. متاسفانه برخي به محض آنكه شرايط را نامطلوب مي بينند، ريل خود را عوض كرده و از مردم طلبكار مي شوند در حالي كه بايد در برابر عملكرد خود پاسخگو باشند. تفاوتي ميان جريان هاي سياسي در اين عنوان وجود ندارد اين اتفاق ممكن است براي اصلاح طلبان نيز رخ دهد. من اعتقاد دارم بايد به سمت تشكيل احزاب واقعي فراگير حركت كرده و موانع تشكيل احزاب را برطرف كنيم. متاسفانه شرايطي بر كشور حاكم است كه برخي مي گويند نزديك به ٢٠٠ حزب در كشور وجود داردو وجود ٢٠٠ حزب در يك كشور يعني آنكه هيچ حزبي در آنجا فعال نيست. فلسفه حزب ساماندهي جامعه هست. اگر قرار باشد تعداد احزاب آنقدر متكثر باشد كه مردم گيج شوند كه اين احزاب چه كساني هستند، اين مهم ضد فلسفه حزب است.

يكي از نكاتي كه بايد به آن توجه شود آن است كه حاكميت احزاب قدرتمند را بپذيرد نه آنكه وقتي تعداد اعضاي يك حزب زياد شد، مورد اقبال عمومي قرار داده شد و در مجموع قد اين حزب از چوب خط مورد نظر برخي نهاد هاي امنيتي و قضايي بلند تر شد فورا درصدد كوتاه كردن قد آن بر بيايند. آینده احزاب در ايران تا به امروز متاسفانه اينگونه بوده است كه شكل مي گيرند، حركت مي كنند و تا مي خواهند به نقطه اوج برسند سركوب مي شوند. اين بر خلاف فلسفه تحزب هست. من فكر مي كنم ما با استفاده از منشور برادري حضرت امام مي توانيم در قالب اصول همزيستي مسالمت آميز سياسي به تشكيل احزاب فراگير همت كنيم. حاكميت نيز در اين مسير با كاهش خطوط قرمز خود راجع به احزاب مي تواند نقش ويژه اي در فعال شدن احزاب داشته باشد.

كدام بخش از وصيتنامه امام خميني با توجه به شرايط امروز براي كشور، دولت و مردم راهگشاست؟

وصيتنامه حضرت امام يك سند جامع است كه نمي توان آن را بريده بريده كرد زيرا مجموعه اين وصيتنامه نياز هاي اداره بهينه يك كشور هست. يك بخش مهمي كه در وصيتنامه آمده و مورد غفلت قرار داده شد و ما از آن غفلت بسيار آسيب ديديم، ورود نهاد هاي نظامي به دسته بندي هاي سياسي در كشور بود كه امام آن را به مثابه سم خطرناك تلقي كردند. ايشان اين عنوان را در وصيتنامه خودشان بر رهبري، شوراي رهبري، مجلس و قوه قضاييه تكليف كردند كه جلوي اين عنوان را بگيرند ولی متاسفانه اين عنوان شكل گرفته و آسيب زيادي به كشور زده هست. اين بخش از وصيتنامه بايد دقيق تر اجرايي شود و كساني كه اين بند را نقض كرده اند بايد توبه كنند. در وصيتنامه به عنوان برادري و همدلي نيز تاكيد شده است هست. امروز بيش از هر وقت ديگري كشور نياز به وحدت و انسجام ملي دارد.

تكثرگرايي با نشانه خدمت به مردم مطلوب است

موفقيت دولت موفقيت مردم و نظام است نه يك جريان سياسي خاص

منشور برادري يك مبنا و نقشه راه براي برون رفت از شرايط كنوني كشور است

خط امام خط اداره كشور برپايه عقل و خرد جمعي است

حاكميت، احزاب قدرتمند را بپذيرد

امروز بيش از هر وقت ديگري كشور نياز به وحدت و انسجام ملي دارد

متاسفانه برخي هنوز در دوران مسابقه هاي انتخاباتي مانده اند

برخي جريانات سياسي قوت خود را در تضعيف ديگران مي بينند. اين يك امر غير اخلاقي و غير اسلامي است

براي برون رفت از شرايط كنوني، همه بايد حول منافع ملي كشور در خدمت به مردم متحد باشيم

وصيتنامه حضرت امام يك سند جامع است كه نمي توان آن را بريده بريده كرد

برخي تا شرايط را نامطلوب مي بينند، ريل خود را عوض كرده و از مردم طلبكار مي شوند

اعتماد

واژه های کلیدی: سياسي | مسابقه | اخبار سیاسی و اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog